- Czas pracy placówki:
- w ciągu roku: 11 miesięcy
- w ciągu tygodnia: pięć dni (od poniedziałku do piątku)
- w ciągu dnia: 8,5 godzin, od godz. 6.30 do 15.00
- Liczba objętych opieką wychowanków: 52, w tym
- liczba wychowanków w zespołach rewalidacyjno-wychowawczych: 26,
- liczba wychowanków ze sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną w grupach edukacyjno-terapeutycznych: 26,
- Liczba zespołów rewalidacyjno – wychowawczych: 9.
- Liczba grup edukacyjno – terapeutycznych ( kl. 1-8) : 5
- Liczba oddziałów przysposabiających do pracy (kl. 1-3): 3 oddziały.
Działania OREW są zindywidualizowane i dostosowane do potrzeb i możliwości wychowanków. Obejmują one m.in. stymulację takich sfer rozwoju jak:
- Samoobsługa - doskonalenie czynności samoobsługowych,
- Uspołecznienie – włączanie w dostępne formy życia społecznego, udzielenie pomocy i wsparcia w procesie akceptacji siebie i akceptacji innych, dążeniu do osiągnięcia niezależności, redukcji lęku i niepożądanych zachowań w kontakcie z innymi ludźmi.
- Komunikacja – usprawnianie werbalnych i pozawerbalnych sposobów komunikowania się,
- Funkcje poznawcze – doskonalenie procesów percepcyjnych, uwagi, pamięci i myślenia,
- Motoryka mała – poprawa precyzji ruchów,
- Motoryka duża – poprawa kontroli postawy, doskonalenie funkcji lokomocyjnych.
W OREW prowadzi dla wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężoną niepełnosprawnością:
- wychowanie przedszkolne dla wychowanków od 3 roku życia,
- roczne obowiązkowe wychowanie przedszkolne,
- edukację na I i II etapie edukacyjnym obejmująca takie zajęcia jak:
a) funkcjonowanie osobiste i społeczne,
b) wychowanie fizyczne,
c) zajęcia rozwijające kreatywność,
d) zajęcia rozwijające komunikowanie się,
e) religia.
- edukacja na III etapie edukacyjnym –-przysposabiającym do pracy, obejmuje następujące zajęcia edukacyjne:
a) funkcjonowanie osobiste i społeczne,
b) wychowanie fizyczne,
c) przysposobienie do pracy,
d) zajęcia sportowe,
e) zajęcia kształtujące kreatywność,
f) zajęcia rozwijające komunikowanie się,
g) religia.
We wszystkich grupach edukacyjno-terapeutycznych prowadzone są zajęcia rewalidacyjne – indywidualne w liczbie 10 godz. na oddział, a wśród nich:
a) terapia psychologiczna,
b) korekta wad wymowy i nauka alternatywnych sposobów komunikowania się (Język Makatonu, Piktogramy, PCS ),
c) wygaszanie niepożądanych zachowań i rozwój umiejętności społecznych
d) usprawnianie funkcji ucznia,
e) nauka orientacji przestrzennej i poruszania się w przypadku wychowanków niewidomych i niedowidzących.
Wychowankowie z głęboką niepełnosprawnością intelektualną biorą udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych. Dodatkowo objęci są terapią muzyczną i terapią według potrzeb i zaleceń zawartych w orzeczeniu.
Nauczyciel w pracy dydaktyczno-terapeutycznej ma prawo wyboru poszczególnych metod, form pracy i środków dydaktycznych, kierując się ich skutecznością oraz dostosowując je do indywidualnych możliwości psychofizycznych i potrzeb wychowanka.