Głównym celem OREW jest uzyskanie przez wychowanków autonomii, rozumianej jako niezależność, samodzielność i zaradność życiowa na miarę ich indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych.

Celami szczegółowymi w stosunku do wychowanków są:

  1. poprawa ogólnego stanu zdrowia lub zapobieganie jego pogarszaniu;
  2. poprawa sprawności psychoruchowej lub zapobieganie jej pogarszaniu;
  3. poprawa sprawności procesów poznawczych;
  4. rozwój osobowości;
  5. rozwój samoakceptacji, poczucia własnej wartości, poczucia pewności siebie;
  6. rozwój umiejętności społecznych, w tym umiejętności komunikacji, umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych;
  7. rozwój zainteresowania ludźmi i otaczającym światem, poznawanie rzeczy, zjawisk i procesów w nim zachodzących;
  8. rozwój umiejętności współżycia w grupie;
  9. rozwój indywidualnych uzdolnień i zainteresowań oraz umożliwienie samorealizacji.

Celami szczegółowymi w stosunku do rodziny są:

  1. wsparcie w rozpoznawaniu, rozumieniu i zaspokajaniu przez rodzinę potrzeb rozwojowych, psychicznych i społecznych dziecka;
  2. wsparcie rodziny w sytuacjach trudnych wychowawczo oraz problemowych, w tym trudnych emocjonalnie;
  3. rozwój umiejętności radzenia sobie ze stresem;
  4. wykształcenie korzystnych postaw społecznych wobec ludzi z niepełnosprawnościami w środowisku lokalnym;
  5. wsparcie działań na rzecz poczucia solidarności z innymi rodzicami i poczucia tożsamości z PSONI;
  6. stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi ruchu samopomocowego rodziców oraz ich aktywności obywatelskiej;
  7. wsparcie rodziny w kontaktach z placówkami opieki zdrowotnej, szkołami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi instytucjami w zakresie oddziaływania rehabilitacyjnego i edukacyjnego oraz opiekuńczego.

Cele OREW realizowane są poprzez następujące zadania:

  1. realizację wychowania przedszkolnego, rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki;
  2. opiekę dostosowaną do potrzeb wynikających z wielorakiej niepełnosprawności wychowanków oraz z programu wielodyscyplinarnych oddziaływań obejmującą w szczególności pomoc przy: przemieszczaniu się, czynnościach fizjologicznych, utrzymaniu higieny, spożywaniu pokarmów, ubieraniu i rozbieraniu się oraz ochronę przed niebezpieczeństwem;
  3. rehabilitację społeczno-zawodową, leczniczą i opiekę zdrowotną w ramach świadczeń specjalistycznych.

Cele OREW określone w § 4 ust. 1 i 2 są realizowane w następujących formach:

  1. wychowanie przedszkolne;
  2. roczne przygotowanie przedszkolne;
  3. kształcenie specjalne, w tym przysposobienie do pracy;
  4. zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze.

Cele OREW w stosunku do rodziny określone w § 4 ust. 3 są realizowane w następujących formach:

  1. warsztaty, wykłady i seminaria;
  2. poradnictwo specjalistyczne;
  3. zajęcia rekreacyjne, terapeutyczno-rehabilitacyjne, w tym wyjazdowe;
  4. spotkania, wystawy, prezentacje popularyzujące możliwości i prawo osób z niepełnosprawnością intelektualną do godnego życia.