Głównym celem OREW jest uzyskanie przez wychowanków autonomii, rozumianej jako niezależność, samodzielność i zaradność życiowa na miarę ich indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych.
Celami szczegółowymi w stosunku do wychowanków są:
- poprawa ogólnego stanu zdrowia lub zapobieganie jego pogarszaniu;
- poprawa sprawności psychoruchowej lub zapobieganie jej pogarszaniu;
- poprawa sprawności procesów poznawczych;
- rozwój osobowości;
- rozwój samoakceptacji, poczucia własnej wartości, poczucia pewności siebie;
- rozwój umiejętności społecznych, w tym umiejętności komunikacji, umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych;
- rozwój zainteresowania ludźmi i otaczającym światem, poznawanie rzeczy, zjawisk i procesów w nim zachodzących;
- rozwój umiejętności współżycia w grupie;
- rozwój indywidualnych uzdolnień i zainteresowań oraz umożliwienie samorealizacji.
Celami szczegółowymi w stosunku do rodziny są:
- wsparcie w rozpoznawaniu, rozumieniu i zaspokajaniu przez rodzinę potrzeb rozwojowych, psychicznych i społecznych dziecka;
- wsparcie rodziny w sytuacjach trudnych wychowawczo oraz problemowych, w tym trudnych emocjonalnie;
- rozwój umiejętności radzenia sobie ze stresem;
- wykształcenie korzystnych postaw społecznych wobec ludzi z niepełnosprawnościami w środowisku lokalnym;
- wsparcie działań na rzecz poczucia solidarności z innymi rodzicami i poczucia tożsamości z PSONI;
- stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi ruchu samopomocowego rodziców oraz ich aktywności obywatelskiej;
- wsparcie rodziny w kontaktach z placówkami opieki zdrowotnej, szkołami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi instytucjami w zakresie oddziaływania rehabilitacyjnego i edukacyjnego oraz opiekuńczego.
Cele OREW realizowane są poprzez następujące zadania:
- realizację wychowania przedszkolnego, rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki;
- opiekę dostosowaną do potrzeb wynikających z wielorakiej niepełnosprawności wychowanków oraz z programu wielodyscyplinarnych oddziaływań obejmującą w szczególności pomoc przy: przemieszczaniu się, czynnościach fizjologicznych, utrzymaniu higieny, spożywaniu pokarmów, ubieraniu i rozbieraniu się oraz ochronę przed niebezpieczeństwem;
- rehabilitację społeczno-zawodową, leczniczą i opiekę zdrowotną w ramach świadczeń specjalistycznych.
Cele OREW określone w § 4 ust. 1 i 2 są realizowane w następujących formach:
- wychowanie przedszkolne;
- roczne przygotowanie przedszkolne;
- kształcenie specjalne, w tym przysposobienie do pracy;
- zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze.
Cele OREW w stosunku do rodziny określone w § 4 ust. 3 są realizowane w następujących formach:
- warsztaty, wykłady i seminaria;
- poradnictwo specjalistyczne;
- zajęcia rekreacyjne, terapeutyczno-rehabilitacyjne, w tym wyjazdowe;
- spotkania, wystawy, prezentacje popularyzujące możliwości i prawo osób z niepełnosprawnością intelektualną do godnego życia.